Rabu, 22 Februari 2012

Buku paling kontroversi yang pernah dihasilkan


Sebuah buku berjudul Cries Unheard: The Story of Mary Bell tulisan Gitta Sereny dikatakan sebagai buku paling kontroversi yang pernah dihasilkan.

Buku ini pernah menjadi tajuk utama akhbar-akhbar di Britain sekitar tahun 1998. Apakah yang begitu istimewa tentang buku ini sehingga ia menjadi topik utama setiap akhbar di Britain?

Buku Cries Unheard: The Story of Mary Bell adalah sebuah kisah benar tentang seorang wanita bernama Mary Bell yang berusia 11 tahun telah dijatuhkan hukuman penjara selama 12 atas tahun atas kesalahan membunuh dua orang kanak-kanak lelaki berusia 3 dan 4 tahun. Kejadian tersebut berlaku pada tahun 1968.

Mary Bell dibebaskan pada tahun 1980 ketika berusia 23 tahun dengan pengawasan pihak polis.

Mary Bell kemudian memperoleh seorang anak perempuan hasil bersekedudukan dengan seorang lelaki yang dilahirkan pada tahun 1984. Mary Bell telah memohon kepada mahkamah untuk mengubah identitinya atas alasan untuk melindungi masa depan anaknya. Setelah keluar dari penjara Mary Bell telah hidup berpindah randah.

Buku Cries Unheard: The Story of Mary Bell ditulis oleh seorang wartawan bernama Gitta Sereny yang telah mewawancara Mary Bell selama enam bulan.

Sebelum ini Gitta Sereny pernah menulis buku berjudul Gitta Sereny: The Case of Mary Bell yang diterbitkan pada tahun 1972 bagaimanapun buku itu tidak mencetuskan kontroversi seperti bukunya yang kedua.

Cries Unheard: The Story of Mary Bell menjadi kontroversi kerana Mary Bell menerima pembayaran untuk penyertaannya dalam penerbitan buku ini.

Pembayaran telah dikritik oleh akhbar tabloid dan kerajaan di bawah pimpinan Tony Blair ketika itu mencari suatu tindakan yang sah untuk menghalang penerbitannya atas alasan seorang penjenayah tidak sepatutnya memperoleh hasil daripada jenayah yang telah dilakukannya, bagaimanapun cubaan tersebut gagal.

Mary Bell kini berusia 55 tahun.

sumber: arkib Utusan Malaysia, wikipedia

Tiada ulasan: