Isnin, 6 April 2009

Kopi dan Ovaltine

Entah kenapa, beberapa hari ini adegan daripada sebuah filem Melayu lama sering berputar di kotak fikiranku. Aku tidak dapat mengingati judul filem tersebut tapi aku masih dapat mengingati antara pelakon yang menjayakan filem tersebut ialah Mokhtaruddin (sekarang telah menjadi Ustaz) dan seorang lagi ialah Maria Arshad. Adegan tersebut memaparkan seorang wanita dari kota (mungkin menantu atau anak perempuan yang telah lama meninggalkan kampung) kembali ke sebuah rumah di desa. Sudah menjadi adat orang Melayu tetamu yang datang pasti akan dilayan dengan elok meskipun yang datang tidak begitu disenangi ataupun disukai. Seorang ibu tua (aku tak ingat siapa yang melakonkan watak itu) hendak menjamu kopi kepada wanita tersebut, tetapi dengan angkuh wanita itu (lakonan Maria Arshad) menolaknya dengan alasan kononnya dia adalah orang kota (perlambangan bagi mereka yang mengikut budaya dan pemikiran Barat) tidak minum kopi sebaliknya minum Ovaltine (?). Maka ibu tua tersebut menyuruh anaknya (lakonan Mokhtaruddin) pergi ke pekan membelikan Ovaltine. Juga kelaziman orang Melayu yang patuh arahan ibunya, bergegas ke pekan untuk membelikan Ovaltine dengan menaiki basikal.

Filem tersebut kalau tak salah aku diterbitkan pada penghujung tahun 70'an. Antara pelakon lain yang membintanginya ialah Hail Amir (heartthrob Melayu tahun 70'an). Dulu aku mengetawakan adegan ini, kerana pada aku orang putih mana suka minum Ovaltine, kopi adalah citarasa mereka. Jadi menyamakan seorang Melayu yang perasan hendak jadi orang putih dan menolak kopi kononnya kopi adalah minuman orang kampung, tidak sesuai dengan citarasa orang bandar adalah suatu perlambangan yang dangkal. Pengarah filem ni tak tahu kot, sangkaku pada waktu itu.

Tapi sekarang aku mempunyai persepsi berbeza pula dengan adegan tersebut. Aku merasakan itu adalah sindiran daripada pengarah atau pun penulis skrip filem tersebut. Sindiran terhadap seseorang yang merasakan dirinya sudah cukup advance sehinggakan menolak minuman kopi yang dianggapnya menjatuhkan standardnya sebagai seorang yang datang dari bandar dan berpendidikan Barat, sedangkan dia tidak mengetahui bahawa kopi adalah minuman kegemaran orang Barat. Dan menggantikan kopi dengan Ovaltine memang melucukan, lainlah kalau dia kata "saya tak minum kopi Che Nah, saya cuma minum kopi Starbucks!!"

Kadang-kadang aku suka minum Ovaltine campur kopi, sedap, macam Milo campur Nescafe, jadi Neslo. Ovaltine + kopi = Ovalko?

Setelah mencari di internet, aku rasa judul filem itu ialah Ribut Barat, arahan Allahyarham Salleh Ghani, diterbitkan pada tahun 1980. Selain daripada pelakon yang aku tuliskan di atas ia turut dibintangi oleh Dato' Yusof Haslam, Raja Noor Baizura, Rose Iskandar dan watak ibu tua tersebut mungkin dilakonkan oleh Allahyarham Normadiah.



1 ulasan:

cerpelai berkata...

Penat gua fikir tajuk cerita tu.. Nasib baik bro dah tulis kat bawah.. (nampak sangat tak baca sampai abis..)
Kehkehkeh..

Pernah tengok cerita tu dulu..
Terutamanya adegan Ovaltine tu..