Khamis, 5 Februari 2009

Lanun Malaysia


Imej Sandokan yang dibawakan oleh Kabir Bedi. Gambar daripada website Kabir Bedi

Pernah tonton filem ini? The Pirates of Malaysia. Aku sangkakan cuma ada The Pirates of Carribean je. Jerry Bruckheimer dan Gore Verbinsky patut remake filem ini. Ataupun patut juga seorang pengarah dari Malaysia membikin filem ini, untuk membetulkan persepsi di mana watak Sandokan, protagonis filem ini digambarkan seperti seorang India, memakai serban, anting-anting dan kasut seperti Aladdin, dan bukan seorang Melayu.

The Pirates of Malaysia adalah sebuah filem terbitan dan keluaran Itali pada tahun 1964. Ia diarahkan oleh Umberto Lenzi dan difilemkan di Singapura. Filem ini diadaptasi daripada novel I pirati della Malesia karya Emilio Salgari yang diterbitkan pada tahun 1896.

The Pirates of Malaysia merupakan beberapa siri filem yang menampilkan protagonisnya iaitu Sandokan. Selain filem ini, filem lain yang mempunyai watak Sandokan ialah Sandokan the Great, Sandokan Against the Leopard of Sarawak dan Sandokan Fights Back. Atas kepopularan watak Sandokan beberapa mini siri telah diterbitkan dan ditayangkan di televisyen. Antara pelakon-pelakon yang pernah membawakan watak Sandokan ialah Steve Reeves dan Ray Danton. Pelakon legenda Hollywood dan Bollywood, Kabir Bedi pula membawakan watak Sandokan untuk mini siri di TV.

Sandokan adalah watak lanun yang menjadi protagonis dalam karya-karya Emilio Salgari. Sandokan juga dikenali dengan nama The Tiger of Malaysia. Sandokan secara fiksyen merupakan seorang lanun dan juga pejuang yang menentang pemerintahan James Brooke di Sarawak. Beliau dibantu oleh sahabatnya Yanez dan Pangeran Macota (Pengiran Mahkota).

Terdapat 11 novel Sandokan yang diterbitkan iaitu The Mystery of Black Jungle (I Misteri della Jungla Nera, 1895), The Pirates of Malaysia (I Pirati della Malesia, 1896), The Tigers of Mompracem (Le Tigri di Mompracem, 1900), The Two Tigers (Le due Tigri, 1904), King of the Sea (Il Re del Mare, 1906), Quest for a Throne (Alla conquista di un impero, 1907), Sandokan Fights Back (Sandokan alla riscossa, 1907), Return to Mompracem (La riconquista del Mompracem, 1908), The Brahman (Il Bramino dell'Assam, 1911), An Empire Crumbles (La caduta di un impero, 1911) dan Yanez' Revenge (La rivincita di Yanez, 1913).

2 ulasan:

cerpelai berkata...

Info yang sangat berguna bro..
Sandokan tu betul-betul wujud?..

zulazahari berkata...

Tuan hulubalang tak derhaka lagi ker?...huhu....Sandokan tu cuma watak rekaan je, tapi kalau diteliti balik maknanya nama Malaysia tu dah wujud sebelum merdeka lagi, merujuk pada judul novel I pirati della Malesia