Khamis, 6 November 2008

Pemakan mayat dan Pahlawan ke-13

Eaters of the Dead adalah judul novel yang dikarang oleh Michael Chrichton. Walaupun ia merupakan sebuah fiksyen tetapi nama watak utama novel ini iaitu Ahmad ibn Fadlan memang wujud. Ahmad ibn Fadlan ataupun nama penuhnya Ahmad ibn Fadlan ibn al-Abbas ibn Rašīd ibn Hammād adalah seorang penulis berbangsa Arab yang hidup pada abad ke-10. Beliau adalah utusan kerajaan Abbasiyah yang dihantar ke utara Eropah untuk berjumpa dengan Raja Volga Bulgars.

Chrichton telah menokok tambah cerita agar kelihatan lebih menarik dengan menceritakan kononnya Ahmad ibn Fadlan telah ditawan oleh puak Vikings dan dibawa lebih jauh ke utara. Di sini Chrichton telah menggabungkan kisah Ahmad ibn Fadlan dengan permulaan cerita Beowulf.

Kumpulan Vikings ini dianggotai sebanyak 12 orang lelaki dan mereka sedang mencari orang yang ke-13 untuk menyertai misi mereka menentang rasaksa yang dikenali sebagai Wendol. Secara tidak lansung, Ahmad ibn Fadlan telah dipilih sebagai pahlawan ke-13.

Novel ini telah diolah semula oleh John McTiernan dan dijadikan filem berjudul The 13th Warrior. Watak Ahmad ibn Fadlan telah dipegang oleh Antonio Banderas. Banderas telah melakonkan watak ini dengan baik hinggakan pada satu babak aku merasakan Antonio Banderas adalah seorang Muslim.


Tiada ulasan: