Khamis, 6 November 2008

Michael Chrichton R.I.P


Penulis novel sains fiksyen dan pengembaraan tersohor, Michael Chrichton, meninggal dunia pada 4 November 2008 akibat barah. Chrichton berusia 66 tahun.

Michael Chrichton terkenal dengan novelnya yang telah diadaptasi kepada filem iaitu Jurassic Park arahan Steven Spielberg. Sebuah lagi novelnya yang telah diadaptasi ialah Eater of the Dead yang diubah judulnya kepada The 13th Warrior lakonan Antonio Banderas. Siri televisyen yang menjadi hits iaitu E.R. juga adalah ilham Chrichton.

Michael Chrichton dilahirkan pada bulan Oktober 1942 di Chicago, Illinois. Dia melanjutkan pelajaran dalam bidang antropologi di Universiti Harvard dan pernah menjadi pensyarah di Universiti Cambridge, England sebelum merantau ke Eropah dan Afrika Utara. Selepas itu, Chrichton kembali ke Amerika Syarikat dan menuntut dalam bidang kedoktoran. Dia mula menulis ketika itu untuk menampung yuran pengajiannya.

2 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

derang taknak idupkan balik mcm dinasor dia tu erk? hahahha!

Tanpa Nama berkata...

Gua dengar tadi kat radio sinar - masa tu wa nk pi kajang ke rumah membe ... peh pasni mmg pupus terus le dinosor dgn ketiadaannya ...