Rabu, 30 Julai 2008

2001 SEBUAH ODISI MENGARUT

Ramai yang mengatakan filem ini bagus. Bagi aku......apa kejadahnya filem ni, aku tak faham lansung.

2001 A Space Odyssey arahan Stanley Kubrick dan diadaptasi daripada novel sains fiksyen karya Arthur C. Clarke. Sungguh, aku tak faham cerita ni.

Ia dimulakan dengan adegan beberapa ekor beruk yang heran dengan kemunculan sebuah menara. Ini seolah-olah ingin mengaitkan dengan teori evolusi manusia rekaan Darwin. Beruk-beruk itu kemudian mendapat ilham untuk membuat senjata dengan menggunakan tulang. Seekor beruk (mungkin ketua segala beruk-beruk itu) melemparkan seketul tulang ke angkasa. Pandangan kemudian bertukar ke masa hadapan, di angkasa lepas (atau mungkin juga pada masa yang sama), sebuah satelit (ataupun space station) mengelilingi angkasa.

Kemudian filem melalut-lalut ke bulan, dua orang angkasawan menikmati sandwich di dalam sebuah kenderaan bulan. Bersembang-sembang merepek-repek. Kemudian tunjuk gambar angkasawan berjogging di dalam space station.

Klimaks filem apabila komputer bernama HAL 9000 yang menggunakan kepintaran buatan mengamuk dan membunuh manusia. Adegan akhir betul-betul memeningkan kepala aku, apabila angkasawan yang terselamat merentasi angkasalepas untuk menyelamatkan diri dari amukan HAL 9000. Adegan itu dipaparkan lebih kurang satu ke dua minit, cukup untuk self hypnosis, huhu....

Bagi aku banyak lagi filem sains fiksyen yang lebih baik daripada filem ini. Memandangkan filem ini dibuat pada tahun 60'an, banyak aksesori ataupun peralatan yang digunakan dalam filem ini memang terdapat pada tahun 2001, antaranya komputer 'flat screen', telefon yang menggunakan keypad yang mana masih belum terdapat pada tahun 60'an. Seolah-olah filem ini telah menjadi perintis ataupun inspirasi kepada terciptanya alat-alat yang digunakan sekarang.

Tiada ulasan: