Rabu, 9 April 2014

Orkes Nirwana


Orkes Nirwana Johor Bahru atau dikenali juga sebagai Orkes Nirwana ditubuhkan pada 25 Mac 1965 di Jalan Temenggung Ahmad, Johor Bahru dengan anggota asal seramai 12 orang.

Anggota Orkes Nirwana yang tinggal kekal sehingga hari ini ialah Datuk A. Rahman Hassan (gitar utama dan vokalis), E. Elias (bass), B. Badron (gitar) dan K. Tajuddin (dram).

Penyanyi wanita kumpulan ini iaitu Datin Azizah Mohamad yang merupakan isteri kepada Datuk A. Rahman Hassan meninggal dunia pada 26 April 2013 akibat penyakit kanser pangkal rahim.

Pada awal penubuhan Orkes Nirwana, mereka aktif menjayakan persembahan pentas pada majlis keraian di sekitar Johor Bahru dan kemudian penyanyi dan komposer M. Osman mempelawa mereka merakam album EP yang ketika itu dalam bentuk piring hitam.

Album EP pertama mereka mengandungi empat lagu - dua lagu ciptaan M. Osman, Kisah di Persimpangan dan Mimpiku, manakala dua lagi lagu ciptaan Rahman sendiri iaitu Tak Mengapa serta Harapanku.


Lagu Tak Mengapa yang dipetik daripada EP pertama dianggap sebagai tuah bagi Orkes Nirwana kerana lagu terbabit terus mendapat sambutan hingga kini kerana ia lagu evergreen.

Malah, lagu itu juga dirakam semula tiga kali iaitu pada 1965, 1986 dan 2006.

Begitu juga penyanyi angkatan baru yang terus merakam semula lagu malar segar ini seperti Datuk Siti Nurhaliza, Kristal dan VE.

Sepanjang penubuhan, kumpulan ini mengeluarkan lebih kurang 10 album EP yang memuatkan empat lagu dan antara lagu popular mereka yang lain termasuklah Perpaduan Hidup, Semoga Berjaya, Kerana Fitnah dan Hanya Untuk Mu.

Orkes Nirwana dicatat di dalam Malaysia Book of Records sebagai Kumpulan Pop Yeh Yeh Paling Lama Bertahan pada tahun 2005.

Sumber: akhbar BH

1 ulasan:

Skudal berkata...

band yang menyebabkan Nirvana dituduh ciplak tajuk lagu... tak mengapa ( Nevermind )


...ok aku tipu.. :P