Rabu, 27 Februari 2013

Faizal Hussein, Jack Palance of Malaysia


Faizal Hussein mendapat gelaran Jack Palance of Malaysia, bukan aku yang beri tetapi oleh John Anderson melalui ulasannya tentang filem Bunohan atau dikenali sebagai Return to Murder di Amerika Syarikat.

Meskipun filem Bunohan gagal tercalon untuk lima filem asing terbaik di Anugerah Akademi ke-85, namun filem Bunohan berpeluang untuk ditayangkan di pawagam-pawagam di Amerika Syarikat.

Sekurang-kurangnya, kekecewaan terubat apabila filem ini mendapat sambutan positif daripada pengulas dan pengkritik filem di AS. Di dalam laman web Rotten Tomatoes, sewaktu entri ini ditulis filem ini mencatatkan jumlah 95% di kalangan penonton yang ingin menonton filem ini.

Di sini aku membuat kesimpulan bahawa penonton di Barat sedang dahagakan filem-filem yang dihasilkan dan datang daripada rantau Asia Tenggara dan juga Asia Timur. Bermula dengan filem-filem aksi Hong-Kong/China kemudian filem-filem seram Jepun/Korea Selatan dan kini filem-filem aksi Thailand/Indonesia/Malaysia.


Antara faktor kenapa filem Bunohan dapat diterima di US adalah kerana ianya dikategorikan sebagai filem aksi 'martial-arts' meskipun filem Bunohan sebenarnya adalah 'heavy drama' tentang perhubungan tiga beradik yang disulami dengan latar surreal dan abstrak menjadikannya sebagai sebuah filem seni.

Namun, disebabkan penonton di US baharu sahaja disajikan dengan filem The Raid: Redemption daripada Indonesia menjadikan filem Bunohan: Return to Murder ini sebagai sinambungan kepada penggemar-penggemar martial-arts. Boleh dikatakan kemunculan filem Bunohan ini bertepatan dengan masanya.

Untuk membaca ulasan John Anderson tentang filem Bunohan, anda boleh klik sini.

Tiada ulasan: