Isnin, 18 April 2011

Siri TV dan filem The Dark Tower

Berita yang pastinya menaikkan rasa teruja para peminat Stephen King. Mini siri dan filem The Dark Tower sedang dalam pembikinan. Mini siri dan filem yang diadaptasi daripada novel bersiri dengan judul yang sama karya Stephen King itu akan diarahkan dan diterbitkan oleh Ron Howard (The Da Vinci Code) manakala skripnya akan ditulis oleh Akiva Goldsman (The Da Vinci Code, Paranormal Activity 2) dan Mark Verheiden (Smallville, Heroes, Battlestar Galactica).

Filem The Dark Tower akan dibuat secara trilogi manakala mini siri The Dark Tower untuk dua musim. Barisan pelakon yang dijangka akan membintangi filem dan mini siri tersebut masih belum ditetapkan namun nama Javier Bardem (Anton Chigurh di dalam filem No Country for Old Men) disebut akan melakonkan watak utama iaitu Roland Deschain atau dikenali juga sebagai The Gunslinger. Untuk watak Susannah Dean, tiga orang pelakon wanita sedang dalam pertimbangan untuk memegang watak tersebut iaitu Naomie Harris, Jennifer Carpenter dan Gita Thazi.

The Dark Tower adalah sebuah kisah bergenre 'weird western'. Ia mengisahkan tentang sebuah tempat yang masih lagi mengamalkan cara hidup koboi tetapi juga mengamalkan ilmu sihir. Satu pasukan dikenali sebagai The Gunslingers ditugaskan untuk menjaga keselamatan di tempat itu. Salah seorang The Gunslinger iaitu Roland Deschain telah ditugaskan ke Dark Tower untuk menghapuskan kejahatan di situ. Namun di sepanjang perjalanannya ke Dark Tower, berbagai kejadian telah berlaku.

Sebelum ini, siri The Dark Tower pernah diadaptasi menjadi komik terbitan Marvel Comics.

sumber: wikipedia

Tiada ulasan: