Jumaat, 12 Mac 2010

Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa


Antara filem yang sedang dinanti-nantikan oleh peminat filem Melayu dan mereka yang mahukan pembaharuan dalam filem tempatan ialah filem epik Hikayat Merong Mahawangsa atau dalam bahasa Inggerisnya The Chronicles of Merong.

Filem yang diadaptasi daripada Sejarah Melayu ini dikatakan telah menarik minat beberapa pengedar filem antarabangsa untuk ditayangkan di beberapa buah negara. Juga dikatakan pihak Universal Studios berminat untuk memasarkan filem ini ke pasaran Amerika Utara. Filem ini dikatakan akan memaparkan banyak adegan pertarungan dan peperangan di lautan, seni mempertahankan diri dan lawan pedang yang dipantau oleh pasukan seni mempertahankan diri perfileman Hong Kong.

Antara pelakon yang membintangi filem ini ialah Stephen Rahman Hughes, Gavin Rees StenHouse, Jeng Lu, Craig Fong, Deborah Henry, Datuk Rahim Razali dan Khir Rahman manakala filem ini diarahkan oleh Yusry Abdul Halim.

Merong Mahawangsa dikatakan keturunan Iskandar Zulkarnain. Dikatakan ketika ini Empayar Rom berada di kemuncak kuasanya, semasa pemerintahan Hadrian. Sementara itu di China, Dinasti Han sedang memperluaskan jajahannya ke Asia Tengah. Sewaktu armada Rom berhenti di Goa, mereka telah mengarahkan Merong Mahawangsa untuk mengiringi seorang putera Rom ke Asia Tenggara untuk meminang seorang puteri yang cantik dari Dinasti Han. Puteri tersebut dikatakan menanti ketibaan putera Rom itu di sebuah lokasi di Asia Tenggara. Bagaimanapun, sekumpulan lanun bernama Geruda merancang untuk menculik puteri itu dan menuntut tebusan daripada Maharaja China. Sewaktu tiba di Selat Melaka, armada Putera Rom telah diserang oleh kumpulan Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri itu dan menyatukannya bersama putera Rom?

TRAILER HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA

Tiada ulasan: