Jumaat, 19 Mac 2010

Sinambungan untuk kisah The Shining


Tidak berapa lama lagi kita mungkin akan membaca hasil tulisan terbaharu daripada Stephen King. Stephen King sedang menyiapkan novel terbaharunya berjudul Doctor Sleep yang dikatakan sebagai sinambungan untuk novel The Shining.

Pada 19 November 2009, ketika Stephen King berada di Toronto, Kanada untuk promosi novelnya Under The Dome, Stephen King telah mengumumkan kepada hadirin bahawa dia telah mendapat idea untuk membuat sinambungan kepada novel The Shining yang ditulisnya pada tahun 1977.

Stephen King membayangkan bahawa kisahnya berkisar tentang watak Danny Torrence dalam novel The Shining yang kini telah pun berusia lingkungan 40'an, tinggal di utara New York dan menjadi seorang pembantu di sebuah hospital. Tugasnya ialah membantu roh mereka yang nazak meninggalkan jasad dengan aman, menggunakan kuasa luarbiasa yang dimilikinya (rujuk novel The Shining).

Kemudian, pada 1 Disember 2009, Stephen King telah membuat satu tinjauan pada laman web rasminya, meminta pelawat yang melayari webnya untuk mengundi adakah dia patut menulis kisah mengenai Doctor Sleep ataupun membuat lanjutan untuk siri novel The Dark Tower.

Pada 31 Disember 2009, keputusan undian mendapati sebanyak 5,861 undi dibuat untuk menulis kisah Doctor Sleep manakala 5,812 undi memintanya menulis lanjutan untuk siri The Dark Tower. Stephen King kemudian mengambil keputusan untuk menulis novel Doctor Sleep.

Belum pun novel tersebut diterbitkan, sudah ada ura-ura tentang novel itu akan difilemkan namun tiada maklumat tentang kasting dan produksi untuk filem tersebut.

1 ulasan:

cerpelai berkata...

Doctor Sleep? Sinambungan The Shining? Pehh...

Salam,
Sila ambik award kat blog gua bro.. Untuk seorang yang sangat arif tentang filim..