Khamis, 31 Julai 2008

RAIN SEBAGAI NINJA PEMBUNUH

Setelah berlakon sebagai Taejo Togokahn di dalam Speed Racer, penyanyi pop Korea Selatan, Jeong Ji-hoon ataupun nama komersilnya Rain akan memegang watak sebagai ninja pula. Dia akan muncul dalam filem terbaru terbitan adik beradik Wachowski dan Joel Silver berjudul Ninja Assassin.

Filem ini akan diarahkan oleh James McTeigue dan diinspirasikan daripada watak Taejo dalam filem Speed Racer. Turut berlakon adalah Naomie Harris (Calypso dalam trilogi Pirates of the Carribean), Rick Yune (Zao dalam filem Die Another Day) dan kemunculan semula Sho Kosugi sebagai Lord Ozunu.

Sho Kosugi makes a comeback! Lama aku tak tengok ninja nie berlakon. Aku rasa filem last dia yang aku tengok ialah Black Eagle bersama Jean Claude Van Damme.

Dengarnya pelakon Jet Li turut ditawarkan untuk berlakon dalam filem ini tetapi telah menolaknya, kemudian ditawarkan pula kepada Collin Chou (Seraph dalam trilogi The Matrix dan Jade Warlord dalam Forbidden Kingdom). Collin Chou juga menarik diri.

Filem ini mengisahkan seorang pemuda bernama Raizo (Rain) adalah seorang pembunuh paling merbahaya di dunia. Sewaktu kecilnya dia telah diculik dan dibesarkan oleh puak Ozunu. Dia telah dibesarkan dengan cara paling kejam dan menyeksakan. Dengan cara itu Raizo membesar menjadi seorang yang tiada perasaan melainkan untuk membunuh. Apabila seorang sahabatnya dibunuh oleh puak tersebut, Raizo menjadi marah dan menyimpan dendam terhadap puak Ozunu. Dia melarikan diri ke Eropah dan mencari jalan untuk menghapuskan puak Ozunu.

Satu lagi fakta menarik tentang filem ini, ia diterbitkan oleh Dark Castle Entertainment. Hmmm....Dark Castle sebuah produksi filem yang lazimnya menerbitkan filem-filem seram kali ini menerbitkan sebuah filem aksi thriller. Dark Castle Entertainment pada mulanya adalah sebuah produksi yang bertujuan untuk membikin semula filem-filem seram arahan William Castle seperti House on Haunted Hill dan 13 Ghosts, tetapi kemudian menerbitkan filem-filem seram baru bukan arahan William Castle seperti The Reaping, Gothika dan Ghost Ship. Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1999 oleh Joel Silver, Robert Zemeckis dan Gilbert Adler.

Nampaknya Dark Castle telah membuka sedikit ruangnya apabila menerbitkan filem-filem yang non horror seperti Whiteout, RocknRolla dan yang terbaru adalah Ninja Assassin.

Tiada ulasan: