Isnin, 21 Julai 2008

PAHLAWAN KEGELAPAN CATAT REKOD

Mengikut laporan daripada Associated Press (AP) filem The Dark Knight telah mencatatkan rekod sebanyak $155.34 juta pada minggu pertama tayangannya, mengatasi kutipan $151.1 juta yang dicatatkan oleh filem Spider Man 3 pada bulan May 2007.

Aku akui, memang filem The Dark Knight kelihatan lebih mengancam, lebih menerujakan berbanding filem Batman Begins. Watak Joker yang dibawakan oleh mendiang Heath Ledger pun nampaknya lebih psychotic (make-up nya mengingatkan aku pada The Crow lakonan Brandon Lee yang nampak creepy, pun mati muda jugak, ada curse tentang white face make-up kot) berbanding dengan watak yang sama lakonan Jack Nicholson dalam filem Batman (lebih kepada comical).

Namun, for personal favourite, aku lebih suka Batman sentuhan Tim Burton, lebih gelap dan gothic. Gotham City yang digambarkan dalam Batman versi Tim Burton lebih nampak fiksyen berbanding dengan Gotham City yang baru, lebih berbentuk realiti. Tapi itu selera masing-masing, dan aku tak mengatakan aku tidak menyukai The Dark Knight. Malangnya aku terpaksa 'skip' filem ini untuk menumpukan pada The X Files: I Want To Believe yang akan menjengah pawagam tidak berapa lama lagi. Juga atas faktor ekonomi, faham-fahamlah kan.

X-Philers, jangan lupa jumpa Mulder dan Scully pada 24 Julai.

Tiada ulasan: