Jumaat, 18 Julai 2008

KEMBALINYA MANUSIA BESI


Kalau aku menjadi Bryan Singer, aku akan 'remake' semula filem Superman III dan Superman IV menjadi lanjutan untuk filem Superman Returns. Kerana pada aku, teramat sayang kedua-dua filem itu diabaikan.

Superman Returns arahan Bryan Singer adalah lanjutan untuk filem Superman II. Ini
diakui oleh Bryan Singer sendiri. Sebenarnya filem Superman III dan Superman IV punya keistimewaan tersendiri. Di dalam Superman III, Superman mendapat musuh baru selain Lex Luthor (terdapat perselisihan faham antara pelakon Gene Hackman yang memegang watak Lex Luthor dengan produksi filem Superman II iaitu keluarga Salkind yang telah menggantikan pengarah Richard Donner kepada Richard Lester. Perselisihan ini menyebabkan Gene Hackman enggan kembali sebagai Lex Luthor untuk filem Superman III). Di dalam filem ini Superman berhadapan dengan Ross Webster (Robert Vaughn), seorang jutawan yang bercita-cita untuk mendominasi dunia dan seorang pakar komputer bernama Gus Gorman (Richard Pryor). Manakala dalam filem Superman IV pula musuh Superman kembali iaitu Lex Luthor (Gene Hackman kembali memegang watak musuh utama Superman ini atas permintaan Christopher Reeve dan juga kerana filem Superman IV tidak diterbitkan oleh keluarga Salkind).

Untuk 'remake', sekiranya aku Bryan Singer, aku akan gabungkan kedua-dua filem itu dan menjadikan multimedia sebagai ancaman baru dunia. Lex Luthor akan bergabung dengan Brainiac (watak Gus Gorman dikembangkan menjadi Brainiac, walaupun di dalam komik nama sebenar Brainiac ialah Vril Dox @ Milton Fine, merupakan makhluk asing yang datang untuk menawan bumi, tapi ah Hollywood, apa pun boleh dilakukan, kan?). Maka kedua-dua 'genius' yang 'evil' ini akan melakukan kerosakan di muka bumi (bolehkah disamakan dengan Yakjuj dan Makjuj?) dan Superman terpaksa berhadapan dengan kedua-duanya. Malangnya itu hanyalah angan-anganku saja. Takkan tercapai pun.

Berbalik kepada perkembangan filem Superman, Bryan Singer memang akan mengarah sekuel untuk Superman Returns, diberi judul Superman: The Man of Steel. The interesting part is, Bryan Singer ada telephatic kot sebab dia akan memasukkan watak Brainiac di dalam sekuel ini. Dan seperti juga yang aku cadangkan, Superman akan berhadapan dengan dua penjahat (boleh juga dikatakan tiga) iaitu watak Bizarro dan siapa lagi kalau bukan Lex Luthor. Menurut Bryan Singer, The Man of Steel lebih 'action packed' dan agak kurang drama seperti Superman Returns. Waaa....ini sudah bagus.

Brandon Routh masih lagi menjadi manusia besi, Kate Bosworth sebagai Lois Lane, Sam Huntington sebagai Jimmy Olsen, Frank Langella sebagai Perry White, Kevin Spacey sebagai Lex Luthor. Untuk watak Brainiac dan Bizarro masih belum lagi dinyatakan siapakah pelakonnya.

Tiada ulasan: