Khamis, 24 Julai 2008

DUA ANAK MATA

Double Vision, sebuah filem penyiasatan dan seram keluaran Taiwan pada tahun 2002. Filem ini diarahkan oleh Chen Kuo-fu dan dibintangi oleh pelakon Hong Kong Tony Leung Ka Fai dan pelakon Hollywood David Morse.

Beberapa kematian misteri berlaku di Taiwan. Pertama, seorang lelaki mati kesejukan di rumahnya sedangkan suhu di rumahnya agak panas. Kematian kedua pula, seorang wanita mati terbakar di dalam sebuah rumah. Yang anehnya tiada tanda berlaku sebarang kebakaran di rumah tersebut. Kematian ketiga pula seorang paderi mati di atas katilnya sementara di perutnya terdapat lakaran tanda agama
Taoist.

Kematian itu telah mendapat perhatian luar. Seorang ajen FBI bernama Kevin Richter (David Morse) telah datang ke Taipei untuk melakukan penyiasatan. Bagaimanapun dia menghadapi masalah untuk melakukan penyiasatan apabila anggota polis Taiwan enggan memberi kerjasama kecuali seorang detektif bernama Huang Huo-tu (Tony Leung Ka Fai) yang mempunyai masalah keluarga. Dia juga disisihkan oleh rakan setugasnya akibat tindakannya melaporkan kegiatan rasuah kepada pihak atasan.

Setelah penyiasatan dibuat, mereka yakin pembunuhan ini bukan dilakukan oleh manusia biasa, sebaliknya oleh suatu entiti yang mempunyai kuasa psikik ataupun luarbiasa. Penyiasatan mereka akhirnya membawa mereka ke suatu pertubuhan agama sesat. Mereka bertujuan untuk menghidupkan kembali pahlawan purba yang memiliki dua anak mata untuk menghapuskan kejahatan di dunia.

Bagi peminat filem seram dan misteri seperti Seven, Silence of the Lambs, Suspect Zero filem ini sesuai untuk anda. Aku suka 'part' serbuan yang dilakukan oleh anggota polis ke atas kumpulan agama sesat di klimaks filem ini, di sini adegan-adegan 'gore' yang realistik dapat anda saksikan.

1 ulasan:

fadz berkata...

i hate this film, mcm sial, try so much to be the asian x-files tapi ya rabi, merapu habis..