Khamis, 24 Julai 2008

JEAN CLAUDE VAN DAMME KEMBALI KE LAYAR PERAK

Lama aku tak menonton aksi pelakon ini. Dulu, dia merupakan pelakon kegemaran aku. Aku masih ingat aksi kangkangan dia, merupakan trademark dia dulu.

Setelah lama menyepi, kalau berlakon pun dalam filem-filem bodoh (aku rasa filem Street Fighter yang menjatuhkan dia), kini dia kembali semula ke layar perak.

Jean Claude Van Damme kembali dalam sebuah filem terbitan Perancis berjudul J.C.V.D, sebuah filem yang menggabungkan biografi dan fiksyen. Dalam filem ini Jean Claude Van Damme adalah seorang pelakon yang tidak lagi popular, setelah kegemilangannya dirampas oleh pelakon aksi lain seperti Steven Seagal, Jackie Chan dan sebagainya. Jean Claude Van Damme berhijrah ke Perancis dan memulakan hidup baru. Bagaimanapun sambutan terhadapnya di Perancis agak berbeza dengan sambutan di Amerika.

Filem ini bukanlah filem aksi seperti filem-filem Van Damme sebelumnya. Ia lebih menumpukan pada hidup dan kegiatan harian Van Damme.

Trivia : Van Damme pernah ditawarkan untuk berlakon di samping Arnold Schwarzenegger di dalam filem Predator sebagai makhluk asing, tetapi kemudian menolaknya kerana tidak sanggup memakai pakaian makhluk asing yang agak berat. Bagaimanapun di dalam autobiografi
Jesse Ventura, Van Damme telah dipecat kerana telah melakukan kecederaan kepada seorang stuntman dalam filem itu.

Tiada ulasan: