Isnin, 21 Julai 2008

AH! SUPERHERO LAGI!


Sewaktu zaman kanak-kanak dulu, filem Superman merupakan filem yang sering ditunggu-tunggu. Yalah, sewaktu itu, teknologi perfileman masih belum secanggih sekarang, jadi sekiranya keluar filem-filem yang menggunakan teknologi canggih seperti Superman dan Star Wars pastinya ia akan meletup dan box-office.

Namun, selepas teknologi komputer berkembang maju, dan CGI sudah menjadi satu kemestian untuk setiap filem (termasuk filem Bollywood pun) maka kemaruk filem-filem superhero pun bermula. Ditambah pula dengan pengarah-pengarah muda yang ingin melihat superhero pujaan mereka sewaktu zaman kanak-kanak beraksi, maka terhasillah filem-filem superhero yang semakin berlambak sekarang.

Boleh dikatakan setiap bangsa ataupun negara ada superhero nya sendiri. Tolak Amerika Syarikat, antara negara-negara yang aku kesan mempunyai superhero ialah Thailand (Mercury Man), Malaysia (Cicak Man), India (Krrish), Turki (
3 Dev Adam), Jepun (Ultraman dan banyak lagi Masked Ridernya), Hong Kong (Black Mask) dan banyak lagilah negara yang malas aku nak cari dah.

Filem superhero terbaru yang akan menemui kita adalah Watchmen. Filem ini diadaptasi daripada komik karya Alan Moore dan Dave Gibbons. Filem Watchmen agak pelik kerana ia memaparkan tahun 1985 di alam berbeza. Presiden
Richard Nixon adalah Presiden Amerika Syarikat pada waktu itu. John Lennon, Albert Einstein, John F. Kennedy dan Andy Warhol masih hidup. Superhero adalah wujud dan menjadi komuniti penduduk dunia. Hubungan Amerika Syarikat dengan Soviet Union pada ketika ini adalah sangat tegang dan peperangan boleh berlaku pada bila-bila masa. Dan plot untuk filem ini bermula dengan pembunuhan seorang superhero bernama Comedian.

Filem ini diarahkan oleh Zack Snyder (300) dan filem ini dibintangi oleh Patrick Wilson, Jackie Earle Haley, Billy Crudup dan Jeffrey Dean Morgan (John Winchester dalam siri TV Supernatural). Filem ini dijangka akan ditayangkan pada 6 Mac 2009.

Tiada ulasan: