Isnin, 28 April 2008

Hikayat Amir Hamzah





Sewaktu zaman persekolahan dulu, kepada sesiapa yang mengambil matapelajaran Sastera pasti ingat akan sebuah novel klasik iaitu Hikayat Umar Umaiyyah. Kisah mengenai Umar Umaiyyah yang pintar dan menggunakan kepandaiannya untuk menewaskan musuh dan membantu mereka yang dalam kesusahan.

Kini telah muncul novel bersiri Hikayat Amir Hamzah yang menggunakan bahasa Melayu moden terbitan PTS Fortuna karya Abdul Latip Talib (Si Bongkok Tanjung Puteri). Di dalam buku Hikayat Umar Umaiyyah turut diselitkan kisah Amir Hamzah, seorang pahlawan Islam yang gagah perkasa.

Kisah Saidina Amir Hamzah berlaku pada abad ke-7 sebelum kedatangan Islam sehingga kepada kedatangan dan kegemilangan Islam. Diriwayatkan bahawa Saidina Amir Hamzah merupakan bapa saudara kepada Nabi Muhammad S.A.W. Di dalam siri Riwayat Amir Hamzah ini ia mengisahkan akan keperkasaan Amir Hamzah yang amat digeruni oleh pihak musuh, malah ada juga peristiwa 'supernatural' diselitkan dalam siri ini seperti menentang musuh dari kalangan Jin. Amir Hamzah juga turut bersama dalam Perang Uhud dan telah syahid dalam peperangan ini.

Dapatkanlah buku ini. Bagus untuk bacaan sendiri ataupun sebagai hadiah kepada anak-anak. Harganya cuma RM24.00

Tiada ulasan: